tisdag, januari 10, 2006

Narnia (2005)


Regi: Andrew Adamson
Typ: Sagoäventyr

Filmen bygger på en saga skriven av C.S. Lewis och handlar om sagolandet Narnia. Fyra stycken syskon råkar hamna i Narnia där de ska uppfylla profetian och befria sagolandet från en ond häxa.

Jag har läst alla Narnia böcker så jag hade något att jämföra med när jag såg filmen. Filmen massakerade boken helt och hållet. För det första verkar det som filmbolaget bestämde sig tydligen att spara in på filmrulle så man klippte sönder hela boken. Inte nog med det så är även de scener som finns så sönderklippta att allt rullar på så naturligt. En ung flicka hamnar i en sagovärld, träffar en missfoster på två klovar och blinkar inte ens för en sekund och går hem till honom för att dricka te. Alla barnen för övrigt anpassar sig till den miljön på två minuter utan någon reaktion eller så kanske det beror på den talanglösa skådespeleriet. En annan sak är den billiga filmatiseringen, man kan inte direkt säga att filmen var välgjord med tanke på dagens möjligheter. Low cash flow i Disney?? Det enda som filmen gjorde var att konstatera återigen ett välkänt faktum, brittiska barn är fula. 1 av 5

3 kommentarer:

suge sa...

haru läst alla narnia böcker? fett mobbat ju...när gjorde du det? kände jag dig då?

Goran sa...

hahaha..aa klart du kände mig.. Jag läste dem året efter att jag hjälpte dig bekämpa Marcela..

suge sa...

haha året efter...aha då jag förstår att jag fick hjälpa dig mot häxan